top of page

Pasaulinės mokymų tendencijos 2023 metais ir jų taikymas Lietuvoje

Prieš kurį laiką personalo valdymo bendruomenei pristačiau savo įžvalgas apie mokymų ir ugdymo (L&D) tendencijas, vyraujančias šiuo metu Lietuvoje ir pasaulyje. Nemažai tendencijų, kurios buvo aktualios prieš metus, lieka svarbios ir šiandien, tačiau besikeičiančios ekonominės ir socialinės sąlygos, dirbtinio intelekto spartus vystymasis iškelia naujus iššūkius bei galimybes. Pakitęs darbo modelis ir darbuotojų elgesys, sparti technologinė raida, besikeičiantys prioritetai – visa tai aplinkybės, prie kurių prisitaikyti bei įnešti savo svarų indėlį turi ir mokymų funkcija. Taigi, kokios yra pasaulinės mokymų tendencijos 2023 metais ir jų taikymas Lietuvoje.


Anksčiau išvardintų pokyčių šviesoje išskirčiau 6 tendencijas, kurios formuoja mokymų funkcijos darbotvarkę:

  1. skaitmeninė transformacija,

  2. mokymų turinio adaptyvumas,

  3. mokymų prieinamumas ir patrauklumas,

  4. mokymosi kultūros kūrimas,

  5. rolės aiškumas/identiteto krizė,

  6. naujieji ugdymo metodai.


Mokymų skaitmeninė transformacija – verslo pokyčių variklis


Skaitmeninė transformacija nėra naujiena. Tai jau eilę metų vykstantis pokytis, kuris paliečia kiekvieną mūsų gyvenimo sritį ir mokymai - ne išimtis. Kiekvienas pokytis su savimi atsineša iššūkius ir galimybes. Mokymų profesionalams skaitmeninis virsmas atveria tikrai daug galimybių: tai ir geresnis besimokančiojo patirties valdymas, geresnis atitikties valdymas bei geresnės galimybės apie mokymus kalbėti skaičių kalba, o ką ir kalbėti apie visą eilę inovatyvių mokymosi metodų, kuriuos galime pradėti siūlyti darbuotojams įsidiegus reikiamus įrankius.


Skaitmeninė transformacija mokymų sritį paliečia įvairiai. Pati mokymų funkcija išgyvena skaitmeninį virsmą. Tuo pačiu ji prisideda ir prie skaitmeninių verslo iniciatyvų ir darbo jėgos arba, tiksliau, kompetencijų vystymo ir užtikrinimo organizacijose. Jau eilę metų pasaulyje darbuotojų skaitmeninių kompetencijų kėlimas ir persikvalifikavimas (reskill- upskill) yra vienas pirmųjų mokymų prioritetų ir uždavinių (apie tai rašiau ir savo 2022 metų tendencijų apžvalgoje). Kita vertus ir patys mokymai bei mokymų procesas keliasi į virtualią erdvę. Vis daugiau įmonių, tiek privačiam tiek ir viešajame sektoriuje, diegia IT sprendimus mokymų administravimui (LMS). Pandeminiai ribojimai ir hibridinis darbo modelis davė stiprų postūmį pačių mokymų skaitmeninimui. Na ir žinoma, turint IT įrankius ir skaitmeninius mokymus įmonės ir organizacijos vis daugiau dėmesio  skiria mokymų rodikliams ir analitikai. Galimybę apie mokymus kalbėti skaičių kalba labai vertina verslo vadovai ir savininkai. Dėl šių priežasčių skaitmeninė transformacija yra ilgametė tendencija ir dar ilgai bus mokymų profesionalų darbotvarkėse.


Personalizuotas mokymasis – mokymų reikia čia ir dabar, o tiksliau, ten, kur yra darbuotojai, ir vakar


Neapibrėžtumas ir besikeičiantys prioritetai neaplenkia mokymų funkcijos. Vadovai tikisi iš mokymų profesionalų greitos reakcijos ir mokymų turinio, kuris atitinka aktualijas ir individualius besimokančiųjų poreikius. Neretai naujų žinių ar įgūdžių poreikiai iškyla dėl pasikeitusių aplinkybių, kurių neįmanoma suplanuoti.


Būtinybė greitai pateikti mokymų turinį ir pateikti tik tai, kas aktualu konkrečiam besimokančiajam, veda apskritai prie diskusijų, ar dar yra tokių temų, kurios būtų aktualios visiems. Pasaulyje vis daugiau kalbama apie adaptyvų mokymąsi – mokymus, kurie yra pritaikyti individualiems besimokančiojo poreikiams. Prie individualizuoto mokymų turinio įgyvendinimo stipriai prisidės dirbtinis intelektas, bet tai daugeliui organizacijų kol kas dar tik ateitis. Viena iš priemonių, leidžiančių sudaryti sąlygas darbuotojams mokytis tai, kas jiems yra aktualu, yra kuruotas e. mokymų turinys iš išorinių tiekėjų, tokių kaip Corsera, Udemy and LinkedinLearning. Ši priemonė vis daugiau įgauna populiarumo ir formuoja mokymų pasiūlą organizacijose.


Kalbant apie turinio aktualijas, ir toliau lieka paklausūs vadovų minkštieji įgūdžiai. Daug įmonių investuoja į vadovų minkštąsias kompetencijas tikėdamosi, kad tai padės bent iš dalies valdyti darbuotojų įsitraukimą.


Streso valdymas, atsparumas ir toliau išliks aktualios temos, tačiau vis daugiau kalbama apie bendresnį reiškinį emocinę sveikatą arba darbuotojų gerovę. Vis daugiau įmonių į šį klausimą žiūri visapusiškai ir kuria ilgiau trunkančias programas, nei vien mokymai. Darbuotojams siūloma papildomų įrankių emocinei gerovei matuoti ir gerinti: meditacijų programėlės ir t.t.


Kalbant apie Lietuvos aktualijas, įsigaliojus darbo kodekso pakeitimams dėl darbdavio prievolės užtikrinti saugią darbo aplinką, vis daugiau įmonių pasitvirtina smurto ir priekabiavimo darbe politikas. Pažangiausi darbdaviai įtraukia ir mokymus darbuotojams šiomis temomis. Tai dar viena tema, kuri bus svarbi ir aktuali 2023 metais šalia vis didesnį susidomėjimą įgaunančių mokymų, skirtų įvairovės ir įtraukties gerinimui organizacijose ir visuomenėje.


Mokymų prieinamumas ir patrauklumas: besimokantis yra karalius


Einant mokymų skaitmenizacijos keliu, neišvengiamai dėmesys nukrypsta į mokymų prieinamumo gerinimą ir patrauklumo didinimą.  Yra daugybė būdų, kaip įmonės renkasi didinti mokymų prieinamumą ir patrauklumą. Patys populiariausi būdai didinti mokymų prieinamumą yra šie:

  • mišrios mokymų programos – ilgalaikės mokymų iniciatyvos, kurios susideda tiek iš kontaktinių mokymų, tiek ir iš skaitmeninių mokymosi patirčių.

  • mikromokymai – tai labai trumpi (2-3 minučių trukmės), koncentruoti, dažniausiai atmintinės ar mokomojo vaizdo įrašo pavidalu pateikiami mokymai, skirti išmokti labai konkretų veiksmą ar įgyti žinių.

  • mokymasis per mobiliuosius įrenginius – skaitmeniniai mokymai, sukurti pirmiausiai mobiliesiems įrenginiams, su galimybe juos pritaikyti kompiuteriams, jei bus tam poreikis.


Būdai didinti patrauklumą:

  • mokymų sužaidybinimas: taškų skaičiavimas, taškų lentelės, ženkliukai, sertifikatai ir kitos išorinės motyvacijos didinimo priemonės.

  • mokomieji vaizdo įrašai – apie mokomuosius vaizdo įrašus jau esu rašiusi ankstesniame savo tinklaraščio įraše čia.

  • scenarijumi paremti mokymai – tai mokymosi metodas, kuris leidžia besimokančiajam žinias įgyti ne instruktavimo būdu, bet per sprendimus konkrečiose situacijose ir tų sprendimų pasekmes.


Mokymų ar mokymosi kultūros kūrimas, štai kur klausimas


Tarp mokymų funkcijos prioritetų ir iniciatyvų dažnai rikiuojasi ir iniciatyvos, skirtos mokymosi kultūros stiprinimui. Vis dar aktualius ugdomasis vadovavimas (coaching‘as). Renesansą išgyvena mentorystės programos bei vidinių lektorių tinklo kūrimo iniciatyvos. Kiek naujesnė kryptis – socialinis mokymasis. Tai procesas, kurio metu žmonės mokosi vieni iš kitų per bendruomeninius ryšius ir bendravimą. Šis mokymosi būdas apima diskusijas grupėse, patarimus ir rekomendacijas, darbuotojų sukurtus mokymus ar instrukcijas bei kitokį dalijimąsi žiniomis ir patirtimi.


Identiteto krizė arba kryžkelė strateginio vaidmens link


Besikeičiantys lūkesčiai ir didėjantis darbo krūvis ne vieną mokymų srityje dirbantį profesionalą priverčia susimąstyti, kokiu būdu jis geriausiai gali prisidėti prie savo organizacijos sėkmės. Dažnas specialistas išgyvena profesinio identiteto krizę. Kas šiandien organizacijoje yra mokymų specialistas: vidinis lektorius ar mokymų, o gal net renginių administratorius? Gal jis yra mokymų dizaineris/ mokymų programų kūrėjas ar strateginis verslo partneris? Neretai šie vaidmenys yra persipynę. Dėl kompetencijos ar strateginio planavimo stokos daugiausiai dėmesio yra skiriama administravimo darbams. Kai verslas ir personalo funkcija susiduria su tokiais rimtais išbandymais, ar mokymų specialistai galėtų atnešti svaresnį indėlį ugdant ir formuojant organizacijos kultūrą, atliepiant darbo jėgos trūkumą, prisidedant prie darbuotojų veiklos vertinimo ir ilgalaikio karjeros planavimo? Turbūt dažnas mokymų specialistas sutiktų, kad tai ir yra tikroji mokymų funkcijos organizacijoje paskirtis, tačiau daugeliui vis dar yra atviras klausimas, kaip reikšmingai prie to prisidėti.


E. mokymai yra vakarykštė diena? Duokit kelią virtualiai realybei ir dirbtiniam intelektui


Mokymų tendencijos: virtuali realybė mokymuose


Mokymasis pasitelkiant virtualią realybę nėra absoliuti naujovė. Tai mokymasis pasitelkiant virtualius turus, įvairūs stimuliatoriai ir t.t. Aviacijoje ar laivyboje jau net pramoginiais tikslais galima pabandyti pilotuoti orlaivį ar įvesti laivą į uostą. Turbūt nauja yra tai, kiek tobulėjančios technologijos leidžia mokytis vis sudėtingesnių dalykų bei leidžia vis daugiau industrijų pasitelkti šią technologiją mokymų tikslams. Kalbant konkrečiais pavyzdžiais, 2022 rugpjūčio 1 dieną pasaulį apskriejo žinia apie sėkmingai įvykdytą, ilgiau nei 27 valandas trukusią Siamo dvynių atskyrimo operaciją, kuriai pasiruošti buvo naudojama virtuali realybė. Taigi virtuali realybė vis labiau įsigali medicinoje.


Metaverse taip pat padeda vystytis mokymams virtualioje erdvėje. Jau yra pavyzdžių, kai metaverse yra naudojama statybų ar gamybinėse įmonėse. Jos pagalba yra organizuojami naujokų įdarbinimo mokymai, pardavimų įgūdžių ar saugos mokymai. Virtualūs turai – taip įsigalėję nekilnojamojo turto sektoriuje - tikrai labai greitai suras savo vietą mokymų darbotvarkėje.


Mokymų tendencijos: mokymasis pasitelkiant dirbtinį intelektą


Mokymasis pasitelkiant dirbtinį intelektą irgi nėra absoliuti naujovė, daugiausia diskusijų kyla apie tai, kokį vaidmenį užims dirbtinis intelektas mokymo(-si) procese. Prognozuojama, kad dirbtinis intelektas padės kurti e. mokymus ir ypač pasitarnaus kuriant adaptyvius mokymus. Taip pat leis tiksliau kuruoti skaitmeninių mokymų turinį pagal individualius besimokančiojo poreikius. Dirbtinio intelekto pagrindu veikiančios technologijos jau tuoj pasiūlys virtualaus „trenerio“ paslaugas, o išvystyta duomenų analizės geba leis pagerinti turinį, atsižvelgiant į besimokančiųjų elgseną ir jausmus mokymų metu. Dirbtinio intelekto pagalba sukurtos pasitikrinimo užduotis leis tiksliau įvertinti besimokančiojo pažangą.


Dirbtinio intelekto įrankiai yra daug arčiau kiekvieno iš mūsų nei yra įprasta manyti. Šių įrankių gausa jau dabar stebina: rinkoje jau yra įrankių, kurie tekstą dirbtinio intelekto pagalba paverčia vaizdais, garsais, vaizdo įrašais. Taip pat yra įrankių, kurie kuria naujus tekstus jūsų užrašytai minčiai ir tai daro vos kelių mygtukų paspaudimu.   


2022 m. lapkričio 30 dieną OpenAI organizacija paviešino savo dirbtinio intelekto pagrindu sukurtą pokalbių robotą. Šis robotas gali atsakyti į jūsų klausimus, jūsų pasirinkta kalba. Paklauskite jo patys visko, ką norėtumėte sužinoti, ir patirsite, kaip ateityje mokysis suaugę ir vaikai.


O čia į e. mokymų ištrauka, kurią sukurti užtruko  2 minutes. Tai yra tiek, kiek reikia laiko suvesti tekstą į kompiuterį.

<div style="position: relative; overflow: hidden; padding-top: 22%;">		 <iframe src="https://share.synthesia.io/embeds/videos/c774a681-20dc-486a-98a8-1e12ea50dcb7" loading="lazy" title="Synthesia video player - Your AI video" allow="encrypted-media; " style="position: absolute; width: 100%; height: 100%; top: 0; left: 0; border: none; padding 0; margin: 0; overflow: hidden;">
</iframe>
</div>

Taigi dirbtinis intelektas yra labai arti mūsų. Klausimų daugiau negu atsakymų. Ar tai etiška, ar pakeis mokytojus ir lektorius? Kiek efektyvūs mokymai be gyvo bendravimo, parodys ateitis.


Pasaulinės mokymų tendencijos 2023: ko galime pasimokyti


Darbuotojų mokymų ir ugdymo sritis labai sparčiai vystosi, atnešdama nemažai naujovių:

  • Skaitmeninė transformacija – iššūkis ir galimybė mokymų funkcijai, naujai pritraukti besimokančiųjų dėmesį ir apie mokymus kalbėti skaičių kalba.

  • Personalizuotas mokymų turinys - tai mokymosi profesionalų atsakas į besikeičianius prioritetus. Kiekvieno besimokančiojo poreikiai yra skirtingi. Siekiant mokymų efektyvumo turime galvoti apie tai, kaip atliepti tuos poreikius

  • Mokymai darbovietėse konkuruoja dėl darbuotojų dėmesio su kitais prioritetais. Didesnis dėmesys mokymų prieinamumui ir patrauklumui – tai atsakas ir pagrindinis ginklas šioje konkurencinėje kovoje.

  • Mokymosi kultūros kūrimo iniciatyvos – tai galimybė įmonėms kelti darbuotojų kompetenciją tuo pačiu kuriant ir stiprinant bendruomeninus ryšius.

  • Dirbtinis intelektas ir virtuali realybė vis labiau smelkiasi į mokymų pasaulį. Atvirumas naujovėms ir kūrybiškumas jas panaudojant nulems, ar išmoksime ne konkuruoti su šiomis technologijomis, bet harmoningai veikti drauge.


Šios naujovės – tai galimybė įmonėms efektyviau mokyti savo darbuotojus, užsitikrinti savo konkurencingumą rinkoje bei tikėtis didesnės investicijų grąžos.

Comments


bottom of page