Prieš keletą dienų turėjau porą pokalbių e. mokymų tema. Nors pokalbiai vyko su žmonėmis, kurie turi e. mokymų patirties, kiekvienam iš jų žodžių junginys “e. mokymai” turėjo savitą reikšmę. Kažkas įsivaizdavo, kad tai yra “paturbinta” power point’o prezentacija. Kitam rodėsi, kad tai yra vaizdo įrašų rinkinys. Buvo manančių, kad toks formatas tinkamas tik reguliatorių reikalaujamiems mokymams. Na, o kalbai pasisukus apie biudžetą nuomonės išsiskyrė dešimtimis kartų.
Ir nors kiekvienas iš šių įsitikinimų yra kažkuria prasme teisingi, tačiau jų įvairovė ir ribotumas mane ir paskatino parašyti šį tinklaraščio įrašą bei pabandyti apibrėžti, kas yra e. mokymai ir kada verta juos rinktis.
Sinchroninis ir asinchroninis mokymosi būdai
Visas mokymo (-si) veiklas, tiek virtualias tiek ir gyvas, yra įprasta skirstyti pagal vieną esminį kriterijų: ar visi besimokantieji mokosi vienu metu ir vienoje erdvėje, ar tai daro savo pasirinktu laiku, tempu ir sau patogioje erdvėje. Pirmuoju atveju, tai vadinami sinchroniniai mokymai, kurie vyksta realiu laiku visus besimokančius suburiant į vieną realią ar virtualią vietą. Tai gyvi mokymai, konferencijos, virtualios sesijos. Esminis jų bruožas – vienas ar keli kalbėtojai, kurie veda mokymus realiu laiku. Ne, čia neina kalba apie skirstymą į gyvas ir virtualias sesijas. Sinchroniniai gali būti ir gyvai ir per nuotolį vykstantys mokymai.
Sinchroninio mokymosi pliusai ir minusai:
Mokantis tokiu formatu vyksta betarpiškas, žmogiškas bendravimas su mokytoju, su kitais dalyviais, mažiau erdvės nesusipratimams ir nukrypimams, galima užtikrinti greitą reagavimą į iškilusius klausimus, greitą užduočių ir paaiškinimų adaptavimą, pagal grupės lygį bei grįžtamąjį ryšį. Minusai: mokymų prieinamumas skirtingose lokacijose, skirtingu laiku dirbantiems žmonėms, saugumo reikalavimų užtikrinimas. Darant gyvus mokymus neišvengsime logistikos kaštų bei papildomo darbo viską administruojant. Esant poreikiui apmokyti didelį kiekį žmonių, procesas gali labai užsitęsti.
Sinchroniniai | Asinchroniniai | |
Vyksta gyvai | Gyvai vykstančios pamokos, paskaitos, mokymai ir seminarai, instruktažas susitikimo metu, konferencijos. | Knygų ar straipsnių skaitymas, pokalbiai su kolega, apie tai, kaip geriau atlikti užduotį, pasiruošimo užduotys prieš mokymus. |
Vyksta virtualioje erdvėje | Nuotoliniu būdu vykstančios pamokos, paskaitos, mokymai ir seminarai, instruktažas susitikimo metu, konferencijos. | Demonstraciniai vaizdo įrašai, interaktyvūs vaizdo įrašai. Sinchroninių mokymų vaizdo įrašai, e.mokymai viešose mokymų platformose, e. mokymai įmonės mokymų platformoje,virtualūs žaidimai pašnekesiai socialinėse platformose. |
Asinchroniniai mokymai – tai sritis, kur vyksta stebuklai...
Sinchroninių mokymų priešingybė yra asinchroninės mokymosi veiklos, kai besimokantysis renkasi pats, kada ir kur jis mokysis. Tai knygų ar straipsnių skaitymas, podcast‘ų klausymasis, pasiruošimo užduotys prieš mokymus, paaiškinamųjų vaizdo įrašų naršymas internete, gyvų mokymų įrašų peržiūros, žaidimai, e. mokymai ir t.t.
Asinchroniniai mokymai ir įvairios jų išraiškos dažnai kelia prieštaringus jausmus: viena vertus tai labai sparčiai besivystanti mokymo (-si) inovacijų kryptis. Kita vartus kaip ir kiekvienas metodas, šie mokymai turi savo ribotumus: besimokantieji turi būti labai sąmoningi, motyvuoti ir disciplinuoti. Mokantis tokiu būdu trūksta socialinio kontakto su mokytoju ir kolegomis, sunkiau užtikrinti nuoširdų įsitraukimą, be to tokių mokymų paruošimas reikalauja pastangų ir laiko.
Visgi nepaisant išvardintų trūkumų ši industrija, atsiradusi maždaug prieš 20 metų, labai sparčiai vystosi į priekį. Taip yra dėl to, kad asinchroniniai mokymai, nepaisant savo ribotumų, turi ir nemažai privalumų. „Elearning Industry“ tinklaraštis pateikia gerą asinchroninių mokymų pliusų ir minusų apžvalgą. Minusus jau apžvelgiau, o privalumus išskirčiau tokius. Pirmiausia – mokymų prieinamumas bei logistikos kaštų taupymas. Nemažiau svarbu ir lankstumas, leidžiantis pačiam besimokančiajam nuspręsti kur, kada ir kokiu greičiu jis mokysis. Asinchroninių mokymų įrankiai leidžia labiau sukontroliuoti mokymosi turinį ir rezultatą. Taip pat leidžia arba vienu metu apmokyti daug žmonių arba daug žmonių apmokyti išsitęsusiame laike, taip mažinant laiko ir pinigų sąnaudas.
Asinchroninių mokymų ribotumus įmonės įveikia kurdamos mišrias mokymų patirtis, kurios apima tiek savarankišką mokymąsi, tiek mokymąsi grupėje kartu su lektorium.
Asinchroniniai virtualūs mokymai turi labai įvairių išraiškos būdų. Jei reikėtų juos pateikti apibendrintai, sakyčiau, kad juos būtų galima sudėlioti ant „kompleksiškumo“ ašies tokiu būdu:

Kompleksiškumas šiuo atveju reiškia laiką ir investicijas, kurių reikės tokios mokymo patirties sukūrimui. Jokiu būdų tai nereiškia mokymų efektyvumo, nes vienodai gerai arba blogai galima pataikyti tiek su nufilmuotomis demonstracijomis, tiek su virtualios realybės simuliacija (labai įdomus virtualios realybės simuliacijos mokymų pavyzdys štai čia).
Tai visgi, kas yra tie e. mokymai ir kada verta juos rinktis?
E. mokymai savo esme nėra labai kompleksiška mokymosi patirtis. Ji tikrai tokia gali būti, bet paprastai įmonei yra naudingiau yra ieškoti balanso tarp investicijų kiekio ir grąžos, kurią atneš tie mokymai.
E. mokymuose dažniausiai naudojamos priemonės turinio perteikimui yra šios: tekstas be įgarsinimo arba su įgarsinimu, nuotraukos, iliustracijos, momentinės ekrano nuotraukos, gif‘ai, vaizdo įrašai, kuriuose filmuojamas arba lektorius ar konkretaus veiksmo demonstracija, taip pat galima naudoti animacinius filmukus.
Tačiau tai nėra vien tik „paturbinta“ power point‘o prezentacija. Nuo prezentacijos e. mokymai skiriasi tuo, kad įtraukia įvairias mokymo metodikas: pasitikrinimo klausimus, istorijas, interaktyvias veiklas, mokomųjų situacijų simuliacijas ir kurso pabaigos testus. Taip pat tai nėra vien tikrai vaizdo įrašų rinkinys.
Kaip ir su gyvais mokymais, e. mokymai sprendžia tik tas verslo problemas, kurios atsiranda dėl darbuotojų žinių ar įgūdžių stokos. Galima bandyti mokymais spręsti įsitikinimų ar kultūros problemas, bet vien mokymų neužteks. Nei gyvi, nei e. mokymai nesprendžia disciplinos ar motyvacijos problemų. Apie tai, labai įdomiai kalba Cathy Moore savo tinklaraštyje. Taip pat kviečiu paskaityti mano paruoštą Cathy Moore knygos apžvalgą. Bandymas spęsti disciplinos ar motyvacijos problemas mokymais yra viena dažniausiai pasitaikančių klaidų, kurią daro įmonės planuodamos investicijas į mokymus.
Bandymas spęsti disciplinos ar motyvacijos problemas mokymais yra viena dažniausiai pasitaikančių klaidų, kurią daro įmonės planuodamos investicijas į mokymus.
Renkantis e. mokymus yra labai svarbu suprasti, kokią verslo problemą bandome spręsti. Neretai tai yra vienas sunkiausių klausimų projekto pradžioje, bet jam neskyrus laiko galima užsibaigti arba su labai paviršutinišku galutiniu rezultatu arba su tokiais mokymais, kurie neatneša jokios naudos organizacijai. E. mokymai gal padėti pasiekti gana ambicingų mokymų tikslų ir padėti spręsti verslo problemas, jei tokias galime įvardinti. Geras e. mokymų technologas būtinai turėtų skirti laiko aptarti šį svarbų klausimą ir padėti įmonei tą tikslą išsigryninti.
E. mokymai ir piniginiai reikalai
Ir pabaigai keletas žodžių apie biudžetą. Turbūt savaime suprantama, kad mokymų kaina ir gaminimo trukmė tiesiogiai priklauso nuo to, kiek jų gamyboje bus naudojama vienetinių ar standartizuotų turinio perteikimo priemonių: nuotraukų, iliustracijų, interaktyvių veiklų. Taip pat svarbu, kiek bus filmuojama vaizdo įrašų. Be šių išlaidų, svarbi e. mokymų biudžeto dalis bus mokymų turinio ir laikmenos kūrimo darbai. Šių darbų įkainis skaičiuojamas valandas dauginant iš valandinio įkainio.
Visai neseniai „Association for talent development“ atliko tyrimą, kuriuo siekė išsiaiškinti, kiek vidutiniškai reikia laiko sukurti įvairių formatų, tiek sinchroninius, tiek asinchroninius mokymus. Su tyrimo rezultatais galite susipažinti čia. Kaip matysite, gaminimo trukmė priklauso nuo mokymų pobūdžio ir kiek įtraukiančių veiklų juose yra siūloma. Belieka įsivertinti valandinį įkainį, kad galėtumėte paskaičiuoti preliminarų biudžetą.
Tikiuosi ši apžvalga pasirodys naudinga. Geros dienos!
Šaltiniai:
Comments