top of page

Mokomieji vaizdo įrašai didina darbuotojų įsitraukimą ir mokymų efektyvumą

Mokomieji vaizdo įrašai vis labiau tampa kasdienybe. Iš savo patirties galiu pasakyti, kai noriu kažką padaryti ir nežinau kaip, pirmiausiai ieškau vaizdo įrašų ir žinau, kad aš nesu vienintelė, kuri taip daro.


Didėjantį norą mokytis iš vaizdo įrašų, parodo ir Pew research atliktas tyrimas. 50% apklausoje dalyvavusių JAV respondentų (viso jų buvo 5000) lankosi „Youtube“  norėdami išmokti kažko naujo. Jaunų žmonių tarpe ši tendencija dar stipresnė. Google atliktas tyrimas rodo, kad net 92 procentus mokomųjų vaizdo įrašų auditorijos sudaro jauni žmonės (millennials). Studijoje pabrėžiama, kad šios amžiaus grupės atstovai esant galimybei labiau norėtų mokytis iš vaizdo įrašų „Youtube“ nei iš knygų.


Ką tai reiškia vadovams ir už mokymus atsakingiems personalo srities profesionalams?


Vadovams – tai dar vienas skaitmeninės transformacijos ženklas. Darbuotojų perkvalifikavimas ir skaitmeninių kompetencijų kėlimas jau kelinti metai yra vienas didžiausių uždavinių, keliamų personalo mokymų funkcijai. Verta pagalvoti, kiek jūsų kolektyvo kompetencijos atitinka verslo problemas, kurias reikės spręsti netolimoje ateityje ir pradėti tam ruoštis.


Personalo ir mokymų specialistams – tai ženklas, kad laikas į savo pačių kuriamus mokymus ir į mokymų kultūrą įsileisti mokomuosius vaizdo įrašus. Tai leis padidinti auditorijos įsitraukimą, didins mokymų žinomumą bei bus dar vienas įrankis nuolatinio mokymosi kultūros kūrimui įmonėje.


Įvairios mokomųjų vaizdo įrašų rūšys


Vaizdo įrašai gali skirtis savo paskirtimi: vaizdo įrašai gali būti skirti parodyti, kaip yra atliekami tam tikri darbai realioje aplinkoje, gali būti vaizdinės instrukcijos, dažniausiai tokie vaizdo įrašai tinka programinės įrangos apmokymams. Taip pat gali būti vaizdo įrašai skirti įkvėpti, sudominti (tai vadovo vaizdo įrašai, aiškinantys, kodėl mokymai yra labai svarbūs).


Norint sukurti mokomąjį vaizdo įrašą galima pasitelkti įvairias išpildymo technikas. Vaizdo įrašai gali būti filmuoti ar animuoti. Filmuoti galima turinio ekspertą, įmonės vadovą ar darbuotoją atliekantį darbą. Filmuoti galima gyvą ar virtualų renginį, taip pat galima filmuoti ekraną (screen casting). Neblogai žiūrisi mokomieji vaizdo įrašai, kurie apjungia turinio ekspertą ir ekrano demonstraciją.


Kai kurios tematikos vaizdo įrašams labai tiks animacija, kuri gali būti pilna, dalinė. Dalinė animacija – tai kai animacija yra naudojama, kaip papildantis grafikos elementas ekrane. Kalbant apie pilnos animacijos vaizdo įrašus, tai galėtų būti arba animaciniai filmukai arba „Baltos lentos“ animacijos stiliuje sukurti teorinės medžiagos pristatymai.


Mokomieji vaizdo įrašai - kaip juos susikurti patiems


Kai kurios įmonės mokomųjų vaizdo įrašų kūrimui samdo profesionalus, bet tai gali būti gana brangu ir užtrukti nemažai laiko. Alternatyva - jūsų pačių sukurti mokomieji vaizdo įrašai. Jei nuspręstumėte mokomuosius vaizdo įrašus kurti savo jėgomis, atkreipkite dėmesį į šiuos dalykus:


  1. Aiški struktūra, tik pati būtiniausia informacija


Vaizdo įrašas turėtų turėti aiškų tikslą, ko siekiama juo išmokyti ir atitikti auditorijos poreikius. Čia kaip ir su bet kokių kitų mokomųjų veiklų planavimu, viskas turėtų prasidėti nuo mokymosi poreikių analizės. Neatlikus šio darbo, tikėtis, kad mokymai ar vaizdo įrašas bus naudingi, yra naivu ir neprofesionalu. Apie tai plačiau jau rašiau savo ankstesniame įraše apie mokymų klaidas, tad nesiplėsiu, tik pasakysiu, kad mokomuosiuose vaizdo įrašuose turi būti pateikiama tik būtina informacija. Atsispirkite pagundai įdėti papildomą „dabar nereikia, bet kažkada prireiks“ informaciją. Taip pat pasistenkite, kad jūsų  vaizdo įrašai turėtų aiškią struktūrą: tam labai patariu naudoti žymeklius ir vaizdo užsklandas ar kitas priemones, kurios aiškiai parodo kam konkrečiai skirta atitinkama vaizdo įrašo dalis.


  1. Pasirašykite scenarijų, pasiruoškite parengiamąjį maketą (storyboard)


Nors ir daug laiko atimanti užduotis, bet labai naudinga, nes padės sutaupyti laiko filmuojant ir montuojant. Scenarijuje turėtų matytis, kur vyksta veiksmas, kas yra dalyviai, ką jie kalba. Taip pat reikėtų numatyti grafikos elementus, kuriuos norėsis matyti ekrane: gal tai bus papildomas tekstas, gal nuotraukos ar iliustracijos. Scenarijaus tikslas – padėti pasiruošti planą, ko reikės filmuojant vaizdo įrašą bei pasiruošti jo maketą arba dar kitaip prototipą, kad jau galėtumėte maždaug matyti į kaip maždaug atrodys jūsų mokomasis vaizdo įrašas.


  1. Arba labai geras garsas, arba jokio garso


Daugybė tinklaraštininkų rašo ir mano patirtis tai patvirtino: žiūrovas yra atlaidesnis vaizdo netobulumams ir labai neatlaidus garso trūkumams. Vienam klientui darėme kelis Youtube stiliaus vaizdo įrašus, kuriuos ketinome panaudoti e. mokymuose. Klientas nenorėjo daug investuoti į vaizdo įrašų gamybą, mums reikėjo tiesiog tokių vaizdo įrašų, kurie perteiktų reikiamą informaciją, tad neturėjome didelio biudžeto. Filmavome mobiliuoju telefonu su stabilizatoriumi, o į garsinimą papildomai atliko kliento darbuotoja gerai nuo papildomų triukšmų izoliuotoje ofiso patalpoje. Vaizdas tiko, bet su garsu teko padirbėti, nes būtent garso dalis kėlė daugiausiai keblumų. Mano patarimas – jei neturite didelio biudžeto vaizdo įrašui, ieškokit būdų kaip sukurti vaizdo įrašą be įgarsinimo. Tam naudokite tekstą ekrane, kaip grafinį elementą. Jei turite šiek tiek biudžeto jį skirkite profesionaliam įgarsinimui arba geros įgarsinimo įrangos pirkimui (jei bandysite vaizdo įrašą kurti patys).


  1. Montavimas didina įrašo patrauklumą


Geram mokomajam vaizdo įrašui padaryti reikės montavimo darbų. Montavimas pagyvina vaizdo įrašą, sudeda prasminius akcentus, suteikia vaizdo įrašui struktūros. Montavimo metu patarčiau naudoti prekės ženklą atspindinčią intro ir outro animaciją, animaciją skirta kalbančių žmonių pristatymui. Taip pat galima uždėti foninę muziką, kuri vaizdo įrašui suteiks gyvumo. Montavimui galima naudoti visiškai nemokamą programinę įranga, kuri yra jūsų kompiuteryje (arba iMovie ar Windows Editor) ar kitais. Taip pat yra daugybė mokamų, bet apie jas matyt, kitą kartą.


  1. Vaizdo įrašo hostingo įrankis padės išspręsti nevieną problemą


Tai paskutinis svarbus žingsnis vaizdo įrašo kūrimo procese. Hostingui taip pat yra įvairių techninių sprendimų, pradedant nemokamais tokiais, kaip įmonės intranetas ar Youtube baigiant mokamais Vimeo, Vistia, Screencast ar kitais. Nuo hostingo sprendimo priklausys, kaip greitai vaizdo įrašas bus užkrautas ir paruoštas žiūrėjimui. Taip pat nuo šio sprendimo priklausys, ar galite kurti interaktyvų mokomąjį vaizdo įrašą (taip taip, būna ir tokių 😊) ar teks interaktyvumą išgauti kitomis priemonėmis. Galiausiai hostingo sprendimas jums duos taip reikalingos lankomumo statistikos, pagal kurią galėsite įvertinti, kiek sėkmingi buvo jūsų mokomieji vaizdo įrašai.


Dar keletas svarbių patarimų:


  1. Vaizdo įrašo trukmė 1-3 minutės


Kolumbijos universiteto atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad žmonės susikaupę vaizdo įrašą žiūri vidutiniškai 4 minutes. E-learning industry straipsnyje teigiama, kad dėmesys labai stipriai krenta po 6 minutės. Mano patirtis rodo, kad žmonėms net ir tiek išlaikyti dėmesį darosi sunku. Jei būtina kurti ilgesnius vaizdo įrašus reikėtų daugiau investuoti į pramoginius elementus, montavimo darbus. Tik visada verta pasitikrinti, ar ilgesnis vaizdo įrašas yra gerai sustruktūruotas, ar nėra perteklinės informacijos.


Pasidalinsiu dar vienu pavyzdžiu. Mano buvusioje darbovietėje vienais metais buvo kilusi labai gera mintis nufilmuoti mokymus, kurie vyksta gyvai ir padėti vaizdo įrašą, kad nedalyvavę kolegos galėtų su juo susipažinti vėliau (dabar taip yra daroma su Teams'uose vykstančiais mokymais). Mintis labai gera, bet rezultato tai nedavė. Vaizdo įrašai tiesiog buvo per ilgi, jiems trūko struktūros, jie buvo monotoniški ir niekas nenorėjo jų žiūrėti.


Mano vertinimu, esant galimybei, vertėtų kurti 1-3 minučių trukmės vaizdo įrašus. Per tokį laiko tarpą, dar galima visai neblogai išlaikyti dėmesį. Jei reikia perteikti daugiau medžiagos, tiesiog kurkite trumpų vaizdo įrašų rinkinius.


  1. Pritaikyta žiūrėti per mobiliuosius


Vis daugiau žmonių renkasi telefonus, kaip pagrindinę ne tik bendravimo, bet ir darbo priemonę. Visada kišenėje esantis aparatas gali tapti puikiu įrankiu laiką leisti naudingai, tad mokomieji vaizdo įrašai turėtų būti pritaikyti ir peržiūrai per mobiliuosius įrenginius. Būtina įvertinti, ar platformą, į kurią talpinate savo vaizdo įrašą, yra pritaikyta mobiliesiems.


Taip pat didelę reikšmę turi ir interneto ryšys. Vaizdo įrašas turi būti pasiekiamas ir turint gana silpną ryšį. Esant galimybei, svarbu atsižvelgti ir į tai, kad platforma, į kurią talpinate savo mokomąjį vaido įrašą, leistų jį greitai pasiekti ar net atsisiųsti. Tai suteiktų galimybę mokytis tokiose vietose, kur interneto nėra, pavyzdžiui, lėktuve.


  1. Teoriją derinti su praktika


Gera mokomoji medžiaga yra ta, kuri suteikia galimybę pasitreniruoti arba pasitikrinti, kaip pavyko įsisavinti medžiagą. Idealu, jei pasitikrinimo užduotys leidžia praktikuotis priimti sprendimus ir matyti to pasekmes, apie tai užsiminiau šiame savo tinklaraščio įraše. Kalbant apie mokomuosius vaizdo įrašus geroji praktika yra derinti juos su įvairiomis pasitikrinimo užduotimis. Ar tai daryti pačiame vaizdo įraše (idealu, jei turite galimybę kurti ir hostinti interaktyvius vaizdo įrašus) ar už jo ribų pasitelkiant apklausas ar e. mokymų laikmenas priklausys nuo jūsų techninių žinių ir įrankių, bet be šių papildomų užduočių vaizdo įrašo mokomasis efektas bus silpnesnis.


  1. Atgalinis ryšys – tobulėjimo variklis


Atgalinis ryšys, kaip sekėsi atlikti užduotį, yra svarbus ne tik besimokančiajam, bet ir vaizdo įrašo kūrėjui, tad nebijokite klausti žmonių, kaip jie vertina mokomąjį vaizdo įrašą, kas jiems patinka, kas gerai veikia, o ką reikėtų taisyti. Paskatinkite žmones rašyti komentarus po vaizdo įrašu, jį like‘inti ir dalintis, jei hostingo sprendimas tai leidžia. Tai ne tik padės išplatinti medžiagą organizacijoje, bet ir sustiprins mokymosi rezultatus.


Pabaigai


Mokomųjų vaizdo įrašų ateityje rasis vis daugiau ir daugiau. Tą lemia jau anksčiau įvardintos priežastys – taupydami laiką žmonės ieško alternatyvių sprendimų, kurie padėtų jiems greitai sužinoti tik pačią reikalingiausią informaciją. Jūsų darbuotojai nori mokytis vaizdo įrašų pagalba, ar jūs tam pasiruošę?


Šaltiniai:

Comments


bottom of page